Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Managementul drepturilor
4 septembre 2012

MANAGEMENTUL FINANCIAR AL PROIECTELOR DE MEDIU

Instrumentele economice de mediu sunt de doua tipuri: coergitive si stimulative.

Instrumentele economice coergitive sunt de tip european si se refera la taxe, penalitati sau alte forme prin care se urmareste conformarea cu legislaţia in vigoare.

          Instrumentele economice stimulative sunt de tip OECD (ORGANIZATIA ECONOMICA de COOPERARE si DEZVOLTARE) si ele creează piaţa in domeniul mediului.

          In cele ce urmează sunt prezentate 19 tipuri de instrumente de piaţa aflate in prezent in curs de aplicare in tari cu economie in tranziţie si in tari in curs de dezvoltare:

 

  1. Drepturi de proprietate:

-         schimbări in proprietate, drepturi de folosinţa si dezvoltarea acestora.

 

  1. Crearea pieţei:

-         permise de emisie negociabile.

 

  1. Responsabilitate:

-         legislaţie pentru reglementarea responsabilitatii:

 

  1. Sisteme de taxare:

- taxe pe efluent

- taxe pe utilizare

- taxe pe produs

- taxe administrative

- taxe pe impact

- taxe pentru acces la resurse

 

  1. Instrumente fiscale:

- taxe de poluare

- taxe pentru intrare

- taxe de import

- sprijin financiar in introducerea tehnologiilor noi.

- subvenţii pentru cercetarea de mediu si cheltuieli de dezvoltare

 

  1. Sisteme de depozitare – refinantare:

- scheme depozit – refinantare pentru încurajarea reciclării

- performante de mediu, cheltuieli de reconstrucţie ecologica

 

 

  1. Instrumente financiare:

- subvenţii financiare

- împrumuturi cu dobânzi mici si împrumuturi nerambursabile

- fonduri sectoriale.

 

Prin aceste instrumente economice se doreşte ca sa se reducă poluarea cat mai mult, dar si crearea unor fonduri ce vor fi folosite pentru protecţia mediului.

Problema este ca aceste instrumente economice sunt la inceput in multe zone de pe glob si nu sunt inca eficiente: se aplica la început si se adaptează pe parcurs. In unele zone se reuseste, in altele nu, de aceea trebuie multa atenţie înainte de a pune in aplicare anumite instrumente economice, pentru a nu face mai mult rău decât bine.

Aceste instrumente economice trebuie sa fie stimulative, sa determine pe poluatori sa  acţioneze in aşa fel încât sa protejeze mediul; prin schimbarea tehnologiilor de producţie sa obtina mai mult profit decât daca ar continua sa producă in aceleaşi condiţii.

 

 

 

Polonia : taxa pe emisiile de SO2

 

               

La începutul anilor ’80 a avut loc o resuscitare a politicii naţionale privind mediul. Problemele legate de poluarea aerului erau destul de grave din cauza efectelor negative produse de emisiile de SOasupra sanatatii oamenilor, asupra pădurilor din sud-vestul Poloniei din cauza ploii acide.

Parlamentul polonez a înlocuit inadecvata lege a protecţiei mediului cu Legea Protecţiei si Managementului Mediului natural, introducând un set extins de reglementari. Aceste noi taxe erau aşteptate sa joace un rol important in fiecare domeniu al protecţiei mediului, cu noi amendamente ce stabileau un regulament complex privind controlul emisiilor de noxe si taxele pentru emisia de SO2.

Oricum, pana la mijlocul anilor ’80 a devenit clar ca noua legislaţie nu aducea modificări majore. Emisiile Poloniei de SO2 au scăzut numai cu 10% in perioada 1985-1989. In 1992, emisiile de SO2 erau in continuare de 5 ori mai mari decât cotele din Germania si de 6 ori mai mari decât media din tarile europene ce fac parte din OECD.

Studiile făcute au arătat ca slaba calitate a aerului era o serioasa ameninţare pentru sănătatea polonezilor, fiind depasite standardele de calitate a aerului in 15 din cele 29 regiuni ale  Poloniei. Concentraţia de SO2 in oraşe ca Cracovia, depasea cu mult standardele si era de câteva ori mai mare decât in oraşele din Germania cu nivel de dezvoltare similara.

          Importul si exportul de SO2 a rămas la cote înalte pe toata perioada anilor ’80. pana in 1992, s-a inrautatit situaţia: exportul de emisii era de doua ori mai mare decât importul. Tarile nordice, destinatarii acestor exporturi, au exercitat presiuni asupra Poloniei si s-au oferit sa acorde asistenta pentru reducerea emisiilor.

Cauza majora a acestui nivel ridicat de SO2 este ca producerea energiei electrice se bazează in principal pe arderea cărbunelui. In 1992 producerea energiei pentru populaţie era responsabila de mai mult de jumătate de emisiile de SO2, încălzirea publica si privata era responsabila de aproximativ 26,6 %, iar producerea de energiei electrica pentru consumatorii industriali de restul 24%.

In 1991, politica naţionala de mediu a cordat o mare importanta nevoii de a reduce nivelul de poluare. Unul din obiectivele pe termen mediu, adică pana in 200, este reducerea cu 30 % a emisiilor de SO2, fata de nivelul din 1980. Creşterea semnificativa a taxei de emisie a fost considerata ca un instrument important pentru atingerea acestui obiectiv.

 

 

Taxa de emisie

         

Taxa de emisie a SO2 este una clasica : este un preţ ce trebuie plătit de poluatori pentru fiecare unitate de SO2 eliberata in aer. Ţinta acestei taxe este stimularea economica împotriva poluării aerului prin arderea de combustibil. Taxa este strâns legata si de sistemul de autorizaţii pentru întreprinderile care poluează in mod frecvent. Aceste autorizaţii specifica nivelele permise pentru fiecare tip de poluare a aerului, sunt definite sa atingă standardele de calitate pentru aerul ambiant, responsabile cu aceste limite fiind departamente regionale de protecţie a mediului.

Pentru a obţine a autorizaţie, fiecare firma trebuie sa prezinte un model de dispersie a aerului pentru a determina cota de emisie a firmei respective. Rezultatele sunt apoi revăzute si aprobate de un expert independent, înainte ca autoritatea regionala sa acorde autorizaţia.

Poluatorii care au o autorizaţie valida trebuie sa plătească o taxa de poluare a aerului, inclusiv taxa de emisie a SO2. Cei ale căror emisii depasesc standardele specificate in autorizaţiile lor , vor trebui sa plătească o amenda. Amenda ce trebuie plătita pentru emisiile ce depasesc cu mai mult de 1 kilogram nivelul permis este de 10 ori mai mare decât taxa obişnuita pentru emisia respectiva.

 

 

Implementarea taxei de emisie

 

Toţi cei care plătesc taxa de emisie de noxe, trebuie sa plătească si taxa de emisie a SO2. modul de calcul al taxei se bazează pe cantitatile de SO2 declarate de firmele respective, iar inspectoratele provinciale sunt responsabile pentru monitorizarea emisiilor si verificarea veridicitatii rapoartelor întocmite de firme.

In 1996, taxa era de 94 $/ tona. Unele sectoare beneficiau de rate preferenţiale. De exemplu, rata pentru producătorii de medicamente era de 10 ori mai mica, la fel pentru instituţiile sociale si de sănătate, iar organizaţiile educaţionale si culturale erau scutite de aceasta taxa.

Tabelul 1 arata evoluţia taxei in ultimii 8 ani. O creştere dramatica a avut loc in iulie 1990 si in ianuarie 1991 când sistemul de taxe a fost revizuit. Tabelul arata un trend ascendent al ratei nominale, care deşi era in dolari, a crescut. Ratele din 1992 au fost impuse in ianuarie, dar noul guvern le-a redus, inclusiv pentru emisia de SO2, ca raspuns la protestele puternice ale industriei grele împotriva taxei înalte. Surprinzător, si aceste rate scăzute au provocat puternice proteste din partea industriasilor si a publicului. Poluatorii, care deja se abătuseră de la norme, s-au plâns si veniturile din taxele pe poluare au scăzut cu 32 % fata de nivelul plănuit. Pe 1 aprilie 1993, ca urmare a puternicelor critici din partea presei si a dezbaterlor publice, noile rate au revocat cele mai multe din schimbările din 1992 si vechile rate au fost restabilite la vechile nivele.

 

 

 

1990

Iulie 1990

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

USD/tona

1.9

28.4

64.3

80.7

66.1

66

78.5

88.91

85.4

85

 

Firmele au voie sa considere aceste taxe ca un cost normal de producţie si sa îl scadă din venit. Si mai au un avantaj : se scade din venitul pe anul in curs, chiar daca nu plătesc taxa sau o plătesc cu întârziere sau depasesc limitele prevăzute in autorizaţie.

Venitul anual provenit din taxa pe emisia de SO2 este relativ mare  in comparaţie cu venitul provenit din celelalte taxe. Tabelul 2 arata venitul colectat din taxa pe SO2 colectat intre 1990-1994.

 

An

Plata in milioane de dolari

1990

7.05

1991

121.31

1992

11.47

1993

186.10

1994

105.24

1995

133.457

1996

126.67

 

Nivelul veniturilor anuale variază de la an la an. Nivelul mare atins in 1993, a fost cauzat in mare parte de întârzierile la plata taxelor pe anul 1992, datorita incertitudinilor asupra taxei din anul 1992.

Acest venit este impartit intre 3 fonduri :

-         fondul naţional pentru protecţia mediului si managementul apelor

-         fondul regional de mediu

-         fondul municipal de mediu

 

          Teoretic, emisia de SO2 fara autorizaţie este penalizata cu o amenda de doua ori mai mare decât taxa normala. Practic, asemenea amenzi sunt rare. Mulţi poluatori functioneaza fara autorizaţie. In anul 1992 erau 46305 firme înregistrate ca poluatori de aer, dar doar jumătate aveau autorizaţi si plătiseră taxele de poluare, iar din cele ce aveau autorizaţii, multe trebuiau revalidate.

          Unele din vechile întreprinderi nu pot obţine asemenea autorizaţii deoarece nu pot atinge asemenea standarde de emisie sau este mai profitabil sa continue productia in aceleaşi condiţii, chiar daca ar plati amenda, iar mulţi alţii operează fara permis din cauza autoritatile provinciale care îngreunează procesul  de autorizare sau de reînnoire. Aceasta situaţie nefericita a dus la decizii influenţate si negocieri cu poluatorii.

          Alţi poluatori raportează cantitati emise mult mai mici decat cele reale. Verificarea acestor rapoarte este greu de făcut in timp real datorita numărului redus de personal si resurselor restrânse, fapt ce ii determina pe cat mai mulţi sa apeleze la asemenea fraude.

          Alta piedica este costul ridicat al noilor tehnologii necesare pentru reducerea emisiilor de SO2.

 

 

Impactul asupra mediului si asupra economiei

 

          Este imposibil de atribuit si de cuantificat imbunatarile ecologice datorita taxei pe

Emisiile de noxe. Ca in multe alte tari in tranziţie, emisia de SO2 a scăzut semnificativ in timpul perioadei de recesiune economica, dar, mai târziu, in ciuda unei creşteri economice de 5%, emisia de SO2 nu a mai crescut, aşa cum reiese si din tabelul următor:

 

Emisia de SO2 in Polonia

 

 

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

1995

SO2(mil. tone)

4.2

3.9

3.2

3.0

2.8

2.7

2.6

2.3

 

          Impactul economic a fost determinat studiind un eşantion de 112 dintre cei mai mari poluatori din Polonia. S-a stabilit ca in 1992, taxa de poluare reprezenta 4,5%, din totalul costurilor.

          Cea mai veche centrala electrica are inca probleme si se poate descurca numai daca nu se supune noii politici, amânându-si plata taxelor si amenzilor. Paradoxal, sunt unele centrale care declara ca taxa pentru emisia de So2 este prea mica pentru a determina restructurarea tehnologica a centralelor.                                                        

          In contextul economic si instituţional al Poloniei când a fost introdusa taxa, ea nu a jucat un rol determinant. Bugetul scăzut ale întreprinderilor de stat a determinat ca noua povara economica a fost mai mult sau mai puţin acoperita de stat. O consecinţa interesanta a factorului instituţional a fost ca firmele nu au obiectat prea mult la introducerea si colectarea noii taxe de poluare.. in perioada trecerii la economia de piata, costurile si profiturile influenţate de emisia de SO2 au devenit reale si a fost nevoie de intervenţia factorului politic pentru restabilirea nivelului taxei.

          Taxa pe emisia de noxe este un instrument pentru accelerarea protecţiei mediului si pentru a strânge fonduri. S-a observat ca pentru cei mai mari poluatori industriali ar fi mai eficient ca pana in 2004 un sistem de recompensare pentru cei care isi mentin emisia de noxe sub standardele admise. Acest lucru va ajuta in special centralele electrice care sunt cele mai afectate economic de taxe si pentru cele care deja ua probleme financiare foarte grave.

         

I.PROTECŢIA MEDIULUI
I.1.Introducere

Preocupările pentru protecţia mediului natural s-au făcut resimţite încă de la sfârşitul secolului al XIX lea, când s-a făcut tranziţia de la atitudinea de admirare pasivă a frumuseţilor naturii la cea activă de acţionare pentru protecţia ei şi de prevenire a exploatării abuzive a bogăţiilor naturale.

Axul central al politicilor noastre de mediu îl constituie asigurarea unui mediu curat pentru sănătatea locuitorilor ţării, spargerea cercului vicios al sărăciei şi deteriorării mediului, asigurarea unei creşteri economice regenerative şi inovative, spre binele generaţiilor actuale şi viitoare, armonizarea legislaţiei specifice de mediu cu cea a Uniunii Europene în vederea accelerării procesului de integrare în structurile europene.

Fără ocrotirea mediului, nu se poate asigura dezvoltarea durabilă. Dezvoltarea durabilă include protecţia mediului, iar protecţia mediului condiţionează dezvoltarea durabilă. Cerinţele şi exigenţele existente la nivelul Uniunii Europene impun o nouă abordare a problemelor globale de mediu, din punct de vedere al efectelor şi presiunii asupra mediului şi a tuturor consecinţelor dezvoltării socio-economice.

Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Mediu şi Dezvoltare (UNCED), care a avut loc la Rio de Janeiro în iunie 1992, a arătat că nu se mai pot gândi mediul şi dezvoltarea economică şi socială ca domenii izolate şi că singura cale spre progres economic pe termen lung este legarea acestuia de protecţia mediului.

Problema cheie a dezvoltării durabile o constituie reconcilierea între două aspiraţii umane: necesitatea continuării dezvoltării economice şi sociale, dar şi protecţia şi îmbunătăţirea stării mediului, ca singura cale pentru bunăstarea atât a generaţiilor prezente, cât şi a celor viitoare.

Pentru a se dezvolta durabil, toate ţările au nevoie de acces şi perfecţionare în domeniul utilizării tehnologiilor curate şi care risipesc mai puţine resurse.

Un mesaj important al celui de-al şaselea Program de Acţiune pentru Mediu este, printre altele, acela de a perfecţiona sistemele de raportare către Comunitatea Europeană, pentru a face posibilă o analiză şi evaluare mai bună a cerinţelor actuale prin indicarea unor modalităţi de îmbunătăţire a eficienţei măsurilor viitoare de protecţie a mediului. Cu acest prilej au fost identificate sursele de mediu cărora le sunt adresate dezvoltarea durabilă: schimbările climatice, folosirea iraţională a resurselor naturale regenerabile şi neregenerabile, pierderea biodiversităţii şi acumulările de substanţe chimice persistente în mediu.

Măsurarea progresului în atingerea obiectivelor propuse necesită informaţii despre starea mediului înconjurător şi despre cauzele ce stau la baza problemelor de mediu. Este necesar un sistem de raportare eficient cu privire la punerea în practică şi implementarea politicilor de mediu.

Cerinţele şi exigenţele existente la nivelul Uniunii Europene impun o nouă abordare a problemelor globale de mediu din punct de vedere al efectelor şi presiunii asupra mediului şi al tuturor consecinţelor dezvoltării socio-economice.

Situată în zona Europei de interferenţă a ecosistemelor complexe carpato-danubian şi danubiano-pontic, România are o zestre naturală şi peisagistică de o frumuseţe, varietate şi echilibru de invidiat. Sunt o multitudine de colţuri ale naturii în această ţară, ocrotite de oameni, care le-au înfrumuseţat cu locuinţe, biserici, ansambluri arhitectonice, lacuri de acumulare şi alte construcţii ce oglindesc geniul lor creator.

          După Conferinţa Pământului, din 1992 de la Rio de Janeiro, România a început să asimileze parametrii dezvoltării durabile, în condiţiile speciale ale tranziţiei la un alt sistem economico-social, care, inevitabil, îşi pune amprenta şi asupra activităţilor legate de protecţia mediului.

Vasta problematică a protecţiei mediului în contextul dezvoltării durabile se concentrează pe combaterea fenomenelor de poluare inerente unor activităţi umane în stadiul actual, prevenirea deteriorărilor posibile, asimilarea, adaptarea şi aplicarea cerinţelor de mediu pentru integrarea în Uniunea Europeană, realizarea unor  proiecte internaţionale comune pentru valorificarea potenţialului Dunării şi Mării Negre, pentru protejarea biodiversităţii şi a zonelor umede, monitorizarea calităţii  apelor şi a stării pădurilor, a efectelor fenomenelor ecologice de anvergură globală, soluţionarea unor

probleme acute, cum sunt cele ale diminuării şi valorificării deşeurilor şi ecologizării agriculturii, promovarea tehnologiilor curate, transformarea aşezărilor umane în localităţi durabile.

Starea factorilor de mediu în România nu poate fi ameliorată, dacă nu se au în vedere următoarele aspecte:

1. faptul că protecţia mediului este o obligaţie ce revine tuturor celor care organizează şi desfăşoară o activitate, iar normele şi standardele de mediu existente trebuie respectate de toţi şi în primul rând, de cei care desfăşoară activităţi industriale,

2. în toate activităţile industriale trebuie acordată prioritate protecţiei mediului, calităţii vieţii umane şi abandonată concepţia multor factori care pun în prim plan producţia, fără a lua în calcul şi consecinţele negative asupra mediului în care trăim,

3. instituţiile statului, centrale şi locale, trebuie să îşi exercite, cu exigenţa necesară, atribuţiile pe care le au în aplicarea legilor,

4. resursele financiare trebuie să fie cât mai bine folosite şi focalizate pe soluţionarea problemelor de mediu din zonele critice,

5. trebuie continua ă introducerea instrumentelor economice, financiare şi juridice care să-i stimuleze şi, după caz, să-i constrângă pe agenţii economici să investească în tehnologii noi, în performanţe economice şi ecologice. In acest cadru, aplicarea efectivă a principiului ”poluatorul plăteşte” va conduce la rezultate pozitive,

6. mai sunt necesare şi unele adaptări ale politicii naţionale, care să ţină seama, între altele, de faptul că, în perspectiva integrării în Uniunea Europeană, performanţa economică va fi nemijlocit legată de performanţa ecologică.

Problemele de protecţie a mediului sunt deosebit de complexe şi vizează toate sectoarele de activitate: economice, sociale şi politice. Rezolvarea acestor probleme reclamă participarea tuturor celor implicaţi în poluarea factorilor de mediu: agenţi economici, departamente, ministere, dar şi a acelora care sunt interesaţi în ocrotirea mediului: în primul rând populaţia şi reprezentanţii ei aleşi în diverse organisme, organizaţii neguvernamentale, întreaga structură statală.

 

 

I.2. Resursele naturale ale României

Conceptul actual de “mediu înconjurător” are un caracter dinamic, care caută să cunoască, să analizeze şi să urmărească funcţionarea  sistemelor protejate în toată complexitatea lor.

Situată în zona europeană de interferenţă a ecosistemelor complexe carpato-danubian şi danubiano-pontic, România are o zestre naturală şi peisagistică de o frumuseţe, varietate şi echilibru de invidiat.

Prin resurse naturale se înţelege totalitatea elementelor naturale ale mediului înconjurător ce pot fi folosite în activitatea umană: 

resurse neregenerabile – minerale şi combustibili fosili;

                   resurse regenerabile – apă, aer, sol, floră,faună sălbatică;

resurse permanente – energie solară, eoliană,geotermală      şi a valurilor.

In întreaga activitate a mediului înconjurător se urmăreşte nu numai folosirea raţională a tuturor acestor resurse, ci şi corelarea activităţii de sistematizare a teritoriului şi a localităţilor cu măsuri de protejare a factorilor naturali, adoptarea de tehnologii de producţie cât mai puţin poluante şi echiparea instalaţiilor tehnologice şi a mijloacelor de transport generatoare de poluanţi cu dispozitive şi instalaţii care să prevină efectele dăunătoare asupra mediului înconjurător, recuperarea şi valorificarea optimă a substanţelor reziduale utilizabile.

Resursele naturale reprezintă capitalul natural, o componentă esenţială a bogăţiei României.

Valorificarea acestei resurse prin exploatarea atât a materiilor prime neregenerabile, cât şi a celor regenerabile şi prelucrarea lor în produse necesare vieţii, determină în mare măsură stadiul de dezvoltare economică şi socială a ţării, starea mediului şi condiţiile de trai ale populaţiei. Misiunea dezvoltării durabile este de a găsi căile de creştere a bogăţiei totale,  concomitent cu folosirea, în mod prudent, a resurselor naturale comune, astfel încât resursele regenerabile să poată fi menţinute, iar cele neregenerabile să fie folosite într-un ritm care să ţină seama de nevoile generaţiilor viitoare. Este necesară o viziune clară asupra ponderii care se acordă acestor factori. Uneori, anumite efecte negative asupra mediului sunt acceptate ca preţ al dezvoltării economice, dar, în alte ocazii, un ecosistem ori un anumit aspect al mediului înconjurător trebuie să fie protejat împotriva exploatării în exces.

Resursele naturale neregenerabile ale României au fost şi sunt încă exploatate şi prelucrate cu tehnologii care au condus la poluarea intensă a unor zone din ţară. Extracţia şi folosirea combustibililor fosili (cărbuni, petrol), exploatările miniere, industria siderurgică şi metalurgică, industria energetică, industria chimică şi petrochimică, industria celulozei şi hârtiei, industria materialelor de construcţii şi altele, contribuie substanţial la poluarea factorilor de mediu cu poluanţi comuni (dioxid de sulf, dioxid de carbon, oxizi de azot, amoniac), cu metale grele, pulberi sedimentabile şi pulberi în suspensie şi alţi poluanţi specifici (formaldehide, hidrogen sulfurat, sulfură de carbon, clor, cloruri ş.a.).

 Resursele de materii prime principale neregenerabile şi cantităţile care se extrag sunt sub necesităţile economiei naţionale, importul de completare constituind o permanenţă pentru ţara noastră.România datorită diversităţii reliefului şi formaţiunilor geologice posedă o gamă largă de resurse naturale neregenerabile pe baza cărora s-a dezvoltat industria minieră, a materialelor de construcţii, arta prelucrării lemnului, argilei, metalelor.

Folosirea resurselor neregenerabile de tipul metalelor, mineralelor şi hidrocarburilor, asociată cu producerea deşeurilor, are un impact important asupra mediului şi asupra sănătăţii umane.

Consumul de resurse neregenerabile, deja insuficiente, pune în discuţie problema etică cu privire la cât ar trebui să utilizăm acum şi cât ar trebui să păstrăm pentru generaţiile următoare, aceasta fiind o problemă a strategiei de dezvoltare durabilă.

Resursele naturale regenerabile ale României sunt diversificate, dar la rândul lor limitate.

Unele materii prime regenerabile constituie adevărate bogăţii vitale pentru dezvoltarea economică şi socială a societăţii omeneşti Dintre acestea cele mai importante sunt:resursele de apă, sol, faună, floră şi păduri.

    Resursa de apă

 reprezintă potenţialul hidrologic format din apele de suprafaţă şi subterane, în

regim natural şi amenajat. Apele reprezintă o sursă naturală regenerabilă, vulnerabilă şi limitată, element indispensabil pentru viaţă şi pentru societate, materie primă pentru activităţi productive, sursă de energie şi cale de transport, factor determinant în menţinerea echilibrului ecologic.

Apele fac parte integrantă din patrimoniul  public. Protecţia, punerea în valoare şi dezvoltarea durabilă a resurselor de apă sunt acţiuni de interes general.

Resursa de apă a României este constituită din apele de suprafaţă (râuri interioare, lacuri naturale şi artificiale, fluviul Dunărea) şi într-o măsură mai mică, respectiv circa 10%, din apele subterane.

 Dunărea şi Marea Neagră constituie ecosisteme distincte care, pe teritoriul aparţinând României, au o importanţă economică şi ecologică aparte. In raport cu celelalte ţări dunărene, României îi revine circa 38% din întregul curs al marelui fluviu şi peste 45% din lungimea Dunării navigabile. Caracterul de stat dunărean al României rezultă şi din faptul că pe teritoriul său se găsesc, aproape în întregime, cele trei guri de vărsare ale fluviului în Marea Neagră, acestea alcătuind o imensă deltă ce a fost declarată, după anul 1990, Rezervaţie Naturală a Biosferei. Marea Neagră este poarta României spre mări şi oceane, iar zona de litoral şi de platou continental oferă condiţii diverse pentru valorificarea bogăţiilor subterane (petrol, gaze naturale), acvatice (fauna piscicolă) şi de pe uscat (turism, agrement).

Lacurile sunt reprezentate prin lacuri naturale (de diverse tipuri genetice), răspândite în toate unităţile majore de relief, de la cele glaciare în zona muntoasă (lacul Mioarelor – Făgăraş la 2282 m) la limanele fluvio-maritime (lacul Techirghiol la 1,5 m) şi lacuri antropice, construite pentru valorificarea potenţialului hidroenergetic, pentru alimentare cu apă, irigaţii, piscicultură şi agrement. In România există peste 3450 de lacuri. Suprafaţa totală a lacurilor este de cca 2620 km pătraţi ceea ce reprezintă 1,1% din suprafaţa ţării.

Lacurile sunt în general mici ca suprafaţă. Circa 91,5% din lacuri sunt sub un kilometru pătrat.

O categorie aparte a bogăţiilor subsolului o constituie cele peste 2000 de izvoare de ape minerale. Peste o treime din apele minerale ale Europei se găsesc în România. Unele dintre ele sunt simple, altele fierbinţi, multe radioactive.

    Resursa de sol

În România este tot atât de importantă ca şi resursa de apă. Din suprafaţa

totală a ţării de 238391 km pătraţi, 61,71% reprezintă suprafaţa agricolă, 28,44% pădurile, 9,81 apele şi alte suprafeţe.

Cele mai fertile soluri sunt cernoziomurile din Câmpia Română, Câmpia de Vest, Podişul Moldovei, Câmpia Transilvaniei, Dobrogea şi alte zone (26,7% din învelişul de sol).

Vegetaţia este condiţionată de relief şi de elementele pedo-climatice, întâlnindu-se o dispunere etajată a acesteia. Regiunile montane sunt acoperite de păduri de conifere (îndeosebi molid) şi păduri de fag. Pe culmi mai înalte se află pajişti alpine şi tufărişuri de jneapăn, ienupăr, afin şi altele. In regiunile de deal şi de podiş se întâlnesc păduri de foioase.

Vegetaţia de stepă şi de silvostepă, care ocupă zonele cu deficit de umiditate din Podişul Dobrogei, Câmpia Română, Podişul Moldovei şi Câmpia de Vest, a fost în cea mai mare parte, înlocuită prin culturi agricole.

Pădurile, care au rol preponderent în redresarea stării mediului, ocupă doar 28,44% din suprafaţa ţării, faţă de 40-50% cât ocupau în trecut şi au devenit victima agresiunii antropice atât direct, prin tăieri peste capacitatea de regenerare, cât mai ales indirect, prin poluare.

Recunoscându-se rolul important pe care îl are pădurea în dezvoltarea, în ansamblu, a societăţii, apare evident şi se impune să i se acorde, în continuare, grija necesară pentru a-şi menţine şi dezvolta corespunzător "capacitatea de a satisface cerinţele generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi".

Datorită poziţiei geografice a României, flora şi fauna prezintă influenţe mediteraneene dinspre sud şi componente continental-europene dinspre nord-vest. 

Diversitatea florei şi faunei, constă în existenţa unor extinse habitate forestiere şi alpine nealterate, asociate lanţului muntos al Carpaţilor. Ele sunt distribuite armonios şi constituie o bogăţie de mare preţ, în condiţiile unei valorificări controlate, raţionale.

România este o ţară cu o mare diversitate biologică şi cu un procent ridicat de ecosisteme naturale.In vederea protejării acestui valoros capital natural şi asigurării unei stări favorabile de conservare a unor tipuri de habitate naturale cu importanţă deosebită atât la nivel naţional cât şi comunitar, România a făcut paşi importanţi prin implementarea elementelor legislative specifice Uniunii Europene, cât şi a unor programe şi proiecte dedicate conservării biodiversităţii.

 

 

 

II.AERUL

 a

Atmosfera poate fi afectată de o multitudine de substanţe solide, lichide sau gazoase. Dat fiind faptul că atmosfera este cel mai larg şi în acelaşi timp cel mai imprevizibil vector de propagare al poluanţilor, ale căror efecte sunt resimţite în mod direct şi indirect de om şi de către celelalte componente ale mediului, se impune ca prevenirea poluării atmosferei să constituie o problemă de interes public, naţional şi internaţional.

Potenţial, poluarea aerului este cea mai gravă problemă, întrucât are efecte pe termen scurt, mediu şi lung.

Pe termen scurt şi mediu, poluarea are efecte negative, de natură să pună în pericol sănătatea omului, să dăuneze resurselor biologice şi ecosistemelor, să provoace pagube economice.

Pe termen lung poluarea produce modificări asupra mediului prin: efectul de seră, distrugerea stratului de ozon şi ploile acide.

Poluarea mediului este cea mai importantă problemă a secolului XXI. Se poate spune că poluarea a apărut odată cu industrializarea, dar s-a amplificat şi s-a diversificat paralel cu dezvoltarea societăţii. La baza poluării stau factori variaţi, dintre care cei mai importanţi sunt: urbanismul, industrializarea, chimizarea, densitatea demografică. Poluarea apare astfel ca un „subprodus” al civilizaţiei, care nu se limitează doar la interiorul unei întreprinderi, a unei colectivităţi mici, ci cuprinde oraşe, zone din interiorul unei ţări şi chiar arii ce se referă la zone geografice întinse, devenind o problemă internaţională.

Pe de altă parte, datele privind cantitatea poluanţilor la nivelul solului sunt furnizate de sistemele de monitorizare a calităţii aerului, administrate de diferite organizaţii de control, mai ales în domeniul public.

Pentru aer problemele actuale de mediu sunt:

                   efectul de seră;

                   distrugerea stratului de ozon;

                   acidifierea;

                   micropoluanţii;

                   producerea ozonului troposferic;

                   particulele în suspensie.

Indicatorii legaţi de mediul atmosferic sunt organizaţi pe trei nivele:

indicatori de presiune(emisii de poluanţi),

indicatori de stare (calitatea aerului) şi

 indicatori de răspuns (măsurile luateşi eficacitatea lor).

II.1.Emisiile

Substanţele emise în mediul atmosferic contribuie la schimbări climatice, distrugerea stratului de ozon, acidifierea aerului, formarea smogul fotochimic şi deteriorarea calităţii aerului.

Sursele principale emitente de poluanţi sunt:  

- sursele fixe industriale, concentrate, de obicei,pe mari platforme industriale, dar şi intercalate cu zone de locuit intens populate (dezvoltate,preponderent pe verticală);

 - circulaţia auto, în special de-a lungul marilor artere incluzând şi traficul greu;

  -şantiere de construcţie şi betoniere;  

 -centralele electrotermice;

  -surse difuze de combustie;                                                              

Pentru protecţia atmosferei şi îmbunătăţirea calităţii aerului sunt necesare măsuri de control ale emisiilor poluanţilor. Pentru aprecierea  gradului de poluare al atmosferei se calculează emisiile de poluanţi şi se determină calitatea  aerului înconjurător.

Emisiile se măsoară prin metode adecvate de evaluare, specifice fiecărui   poluant în parte, bazate pe factori de emisie şi pe indicatori de activitate.

Analizele emisiilor la nivel naţional, distribuţia sectorială, ţintele spaţiale şi temporale reprezintă elementele cheie în stabilirea priorităţilor de mediu, în identificarea ţintelor ce trebuie atinse şi politicilor ce trebuie adoptate, atât la nivel local cât şi la nivel naţional. Indicatorii selectaţi trebuie să răspundă criteriilor de identificare şi să fie relevanţi pentru problemele principale privind atmosfera.

 

II.2.Calitatea aerului

Principalele obiective ale politicii de mediu din România sunt create pentru a garanta un mediu curat, şi urmăresc să asigure o viaţă sănătoasă populaţiei, să ducă la eliminarea sărăciei şi a degradării mediului, să regenereze economia pe baza principiilor de dezvoltare durabilă şi să armonizeze legislaţia naţională privind protecţia mediului cu cea a Uniunii Europene.

Strategia Naţională pentru Protecţia Atmosferei descrie situaţia actuală în ceea ce priveşte calitatea aerului în România, precum şi măsurile pe care Guvernul le-a pregătit în vederea îmbunătăţirii protecţiei atmosferei şi a calităţii aerului, până în anul 2013.

Strategia este structurată pe două perioade de timp:

 • 2004–2006 › perioada de pre-aderare a României la Uniunea Europeană;

• 2007–2013 › perioada în care România este deja stat membru al Uniunii Europene.

Indicatorii cu privire la calitatea aerului sunt calculaţi pe baza datelor înregistrate de sistemul de monitorizare a calităţii aerului şi sunt consideraţi ca fiind cei mai importanţi, în scopul evaluării situaţiilor concrete, în comparaţie cu ţintele de calitate stabilite de reglementări.

Monitorizarea calităţii aerului implică urmărirea elementelor incluse în cele patru categorii de probleme:

  -sursele şi emisiile de poluanţi atmosferici;

 - transferul poluanţilor în atmosferă;

  -transferul poluanţilor în atmosferă;

 - nivelul concentraţiilor de poluanţi în atmosferă şi distribuţia spaţio-temporală a acestora;

  -efectele poluanţilor atmosferici asupra omului şi mediului biotic şi abiotic.

Principalele surse care emit în atmosferă oxizi de   azot (NOBxB, NOB2B) sunt: centralele termice, automobilele, centralele electrice şi o gamă variată de procese industriale (industria sticlei, varului, cimentului, etc). Oxizii de azot contribuie la dezvoltarea fenomenelor de eutrofizare, ale smogului fotochimic (fiind precursorii formării poluanţilor secundari, ca de exemplu ozonul troposferic şi particulele fine secundare) şi ale ploilor acide.

Aerul este factorul de mediu cel mai important pentru transportul poluanţilor, deoarece constituie suportul pe care are loc transportul cel mai rapid al acestora în mediul înconjurator, astfel că supravegherea calităţii atmosferei este pe prim loc în activitatea de monitoring.

Din datele de calitate ale aerului, obţinute din reţeaua de monitorizare, rezultă o uşoară îmbunătăţire a calităţii aerului datorată diminuării activităţilor economice şi programelor de retehnologizare şi modernizare, realizate la nivelul unor unităţi industriale, precum şi intensificării activităţii agenţiilor de protecţia mediului (creşterea numărului de inspecţii la agenţii economici a căror activitate produce impact asupra calităţii aerului).

Supravegherea calităţii aerului a înregistrat o îmbunătăţire în perioada 1995–2004, prin creşterea numărului de staţii de supraveghere şi a numărului de indicatori monitorizaţi la o singură staţie. Această creştere a fost posibilă datorită dotărilor cu echipamente noi şi moderne, în acest fel realizându-se o monitorizare eficientă a calităţii aerului.

Studiile ştiinţifice de impact au pus în evidenţă   modificările produse de schimbarea climei asupra sistemelor naturale şi au analizat măsurile de adaptare pentru ca aceste modificări să fie minime, astfel încât să se asigure resursele de hrană şi dezvoltarea pe termen lung a societăţii şi economiei.

Măsurile de adaptare se referă, în principal, la

-procedeele de diminuare a vulnerabilităţii ecosistemelor naturale la schimbarea climei, în timp ce

măsurile de reducere privesc

-diminuarea emisiilor de gaze cu efecte de seră, rezultate în urma activităţii umane.

Convenţia Cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptată în 1992, atrage atenţia asupra creşterii emisiilor în atmosferă a gazelor cu efect de seră ca urmare a activităţilor umane. Efectul de seră datorat acestor emisii determină o încălzire suplimentară a scoarţei terestre, cu efecte negative asupra ecosistemelor şi a stării de sănătate a oamenilor.

In ultimii 100 de ani temperatura medie globală a crescut cu 0,6PPP    PC şi în Europa cu 1,2P  PC, iar deceniul ‘90 a fost cel mai călduros din ultimii 150 ani. Se preconizează că temperaturile vor creşte cu 1,4 - 5,8P0PC până în 2010, creşterile cele mai mari înregistrându-se în Europa de Est şi Sud.

Articolul 2 al Convenţiei Cadru pentru Schimbări Climatice prevede în mod expres că obiectivul ultim al acestei convenţii este stabilizarea concentraţiei gazelor cu efect de seră în atmosferă, la un nivel care să nu aibă o influenţă periculoasă asupra sistemului climatic. Un astfel de nivel trebuie atins într-un interval de timp care să permită adaptarea ecosistemelor la schimbarea climei, să asigure menţinerea producţiei de hrană şi să dea posibilitatea unei dezvoltări economice durabile.

Protocolul de la Kyoto, din decembrie 1997, a făcut referire atât la Convenţia privind schimbările climatice cât şi la Protocolul de la Montreal referitor la substanţele care epuizează stratul de ozon şi s-a desfăşurat pe tema limitării cuantificate a emisiilor de gaze cu efect de seră şi angajamentul reducerii acestora.

Prin Legea 3/2001, România a ratificat Protocolul de la Kyoto la Convenţia Cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, numărându-se printre primele state care au ratificat acest document internaţional, de o importanţă deosebită pentru problematica schimbărilor climatice.

In mod concret, ţara noastră şi-a luat următoarele angajamente:

  -reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în perioada 2008-2012 cu 8% faţă de nivelul de emisii înregistrate în anul 1989;

  -realizarea nu mai târziu de 2007 a unui sistem naţional de estimare a emisiilor de gaze cu efect de seră;

  -elaborarea şi implementarea politicilor în vederea promovării dezvoltării durabile;

  -realizarea înainte de prima perioadă de angajament, respectiv înainte de anul 2008, a

Registrului Naţional de emisii de gaze cu efect de seră.

     Gaze cu efect de sera

Presiunile exercitate asupra echilibrului climatic al Pământului sunt legate de emisiile diferitelor gaze a căror proprietate este de a absorbi razele infraroşii rezultate în urma încălzirii suprafeţei Pământului de către energia solară. Aceste gaze numite gaze cu efect de seră sunt emise în urma activităţii umane.

Evoluţia acestora, la nivelul majorităţii ţărilor industrializate, va trebui să fie legată de reducerea emisiilor, pe termen scurt şi lung, pentru a evita manifestarea schimbărilor climatice, care fac viaţa pe Pământ din ce în ce mai dificilă.

Protocolul de la Kyoto nominalizează gazele cu efect de seră ca fiind: dioxidul de carbon, metanul, oxidul de azot, hidroflorocarburile, perflorocarburile şi hexafluorurile de sulf.                                                                    

Emisiile de gaze cu efect de seră care contribuie  la schimbările climatice reprezintă una din cele mai importante zone de interes ale Strategiei Naţionale a României privind Schimbările Climatice. Aceasta demonstrează respectarea angajamentelor pe care România şi le-a asumat în sensul reducerii, în perioada 2008-2012, cu 8% faţă de emisiile anului 1989, a emisiilor de gaze cu efect de seră. Măsurile de reducere a emisiilor de dioxid de carbon şi alte gaze cu efect de seră vor fi benefice şi din alte puncte de vedere, inclusiv al îmbunătăţirii calităţii aerului. Multe dintre măsurile ce vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră au ca avantaj secundar reducerea emisiilor poluanţilor care afectează atât mediul cât şi sănătatea populaţiei.

Eficacitatea politicilor naţionale de reducere a poluării aerului poate fi afectată în sens negativ de poluarea „importată” dintr-o altă ţară. Pentru reducerea poluării transfrontaliere care conduce la depuneri acide şi creşterea concentraţiei pulberilor şi a ozonului din aer, colaborarea internaţională este singura soluţie de a obţine reduceri importante şi permanente.

Poluarea transfrontalieră este principala problemă a Comisiei Economice a Naţiunilor Unite pentru Europa (UNECE).

Potrivit prevederilor Protocolului de la Kyoto, România s-a angajat să reducă emisiile de GHG cu 8% faţă de nivelul din 1989 (anul de bază) în prima perioadă de angajament 2008 -2012. Anul de bază pentru emisiile de HFC-uri, PFC-uri şi SF6 este 1995. Potrivit Articolului 12 din UNFCCC, România a transmis prima Comunicare Naţională (CN1) la Secretariatul UNFCCC în anul 1995 şi CN2 în 1998. CN3 a fost transmisă în cel de-al doilea trimestru al anului 2005. Cel mai recent Inventar Naţional al GHG realizat în conformitate cu Formularul Comun de Raportare (CRF) şi Raportul privind Inventarul Naţional (NIR) pentru anii cuprinşi în intervalul 1989-2002 a fost transmis în anul 2004.

Evaluarea acestor emisii constituie un instrument util pentru factorii de decizie în vederea  aprecierii situaţiei României, în ceea ce priveşte respectarea obligaţiilor ce reies din Protocolul de la Kyoto.

Poluarea aerului se datorează în proporţie de 50% dioxidului de carbon. Se ştie că, în linii mari, fiecare kilogram de petrol sau de cărbune produce prin ardere trei kilograme de dioxid de carbon. Crescând concentraţia de CO2  în condiţiile în care ceilalţi factori care contribuie la producerea efectului de seră nu se schimbă, în anul 2050 supraîncălzirea va creşte cu 4-5c                

 

Emisii anuale de monoxid şi dioxid de azot

Emisii anuale de dioxid de sulf (SO2

Emisii anuale de amoniac

Emisii anuale de metan

Ca şi emisiile de CO2, emisiile de CH4 intervin în generarea efectului de seră. Acestea provin din:

  -arderea combustibililor;

  -descompunerea vegetală;

 - arderi anaerobe;

 - materiale organice în descompunere (produsele alimentare din depozite).

Pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de    seră, au fost întreprinse acţiuni de înlocuire a combustibililor fosili din procesele de combustie cu alte tipuri de combustibili. In acest sens, oraşul Huedin din judeţul Cluj este cuprins în cadrul unui proiect încheiat între guvernele României şi Danemarcei – Proiect cu implementare comună, Rumeguş 2000, de reducere a emisiilor de GHG (a gazelor cu efect de seră).

In cadrul acestui proiect, s-a pus în funcţiune un sistem nou de încălzire centralizată, bazat pe utilizarea de biomasă. Avantajele care decurg din punerea în funcţiune a acestei centrale termice pe rumeguş, pe lângă costurile reduse ale gigacaloriei, sunt: reducerea emisiilor de CO2  prin înlocuirea combustibilului lichid, folosit în fosta centrală termică, cu biomasă şi reducerea poluării mediului prin eliminarea depozitării rumeguşului în zone neautorizate.

Deteriorarea stratului de ozon

In stare naturală, ozonul se găseşte în stratosferă în proporţie de 90%, la circa 10-50 km altitudine, cu un maxim între 20 şi 35 km, prezent în atmosferă în concentraţie de 0,04 ppm (părţi pe milion).

Stratul de ozon stratosferic este definit de Convenţia de la Viena ca fiind “Stratul de ozon atmosferic de deasupra stratului limită planetar”.

In troposferă, ozonul se comportă ca un gaz de seră, încălzind suprafaţa solului şi acţionează încălzind suprafaţa solului şi acţionează pentru a răci stratosfera, pe o întindere mică.

Scăderea observată a ozonului stratosferic poate conduce la scăderea temperaturilor troposferice, prin reducerea fluxului radiativ descendent. Distrugerea ozonului stratosferic este considerată a fi prima cauză a răcirii stratosferei inferioare, ceea ce poate avea un impact semnificativ asupra climatului troposferei.

       Distrugerea stratului de ozon a fost una dintre primele probleme globale de mediu luate în discuţie şi prezentate publicului larg din Comunitatea Europeană.

 Consecinţele ireversibile ale acestui fenomen atât asupra ecosistemelor terestre, acvatice, a sănătăţii populaţiei, cât şi asupra sistemului climatic au condus la necesitatea unui efort concentrat la nivel global şi ca urmare a fost instituit regimul internaţional al ozonului.

Concentraţia ozonului stratosferic este afectată de o varietate mare de procese interne, cum ar fi distrugerea chimică de către halogeni, sau externe, de exemplu variaţiile radiaţiei solare (în particular ale radiaţiei UV). Invers, ozonul stratosferic are un rol activ în determinarea structurii termice, dinamice şi chimice a stratosferei şi troposferei şi deci, exercită un impact direct asupra climatului.                                                                                                                            

Halogenii eliberaţi de la sol, în principal sub formă de clorofluorcarboni (CFCs), hidroclorofluorcarboni (HCFCs) şi hidrocarburi de brom sunt convertiţi în forme active, în stratosfera medie şi superioară unde contribuie la creşterea nivelelor naturale de clor, distrugând ozonul.                                                                                                                                                                                   

          Reciproc, modificarea ozonului poate afecta temperaturile stratosferice şi troposferice prin procesele radiative de undă lungă şi scurtă.

Ozonul troposferic este influenţat, de asemenea, prin schimbul stratosferă-troposferă şi prin procesele chimice.

Distrugerea ozonului atmosferic, cu efectele sale potenţiale asupra creşterii radiaţiei UV la nivelul solului, constituie o caracteristică atmosferică la scară globală. La latitudinile medii ale emisferei nordice scăderea ozonului total este de aproximativ 2-4% pe decadă; în ultimii ani, declinul ozonului total a fost mai lent, dar valorile măsurate sunt departe de cele anterioare anului 1980. Cantităţile de clor şi alte produse chimice care distrug ozonul au atins maximul în anii 1997-1998, dar se menţin, totuşi, la valori ridicate în stratosferă. O mare parte din diferenţele interanuale recente se pot explica prin variabilitatea meteorologică; dar nu este încă posibilă cuantificarea exactă a influenţelor antropice sau naturale.

In România, monitorizarea zilnică ce a condus la acumularea unui fond de date timp de 25 ani permite evaluarea stării ozonului total cu un grad suficient de confidenţă.de incinerare rumeguş -

Acidifierea

Acidifierea este procesul de modificare a caracterului chimic natural al unui component al mediului, ca urmare a prezenţei unor compuşi alogeni care determină o serie de reacţii chimice în atmosferă, conducând la modificarea pH-ului aerului, precipitaţiilor şi chiar a solului.

Prin acidifiere, se întelege că poluanţii din aer, în special oxizii de sulf, oxizii de azot şi  amoniacul, sunt transformaţi, în substanţe acide. Aceşti poluanţi sunt deseori transportaţi la distanţe mari de la locul emisiei, determinând apariţia ploilor acide. Ploile acide se manifestă la distanţă mare de la locul emiterii agentului poluant, uneori şi la sute de kilometri.

Acidifierea rămâne o problemă importantă de mediu în întreaga Uniune Europeană, rezolvarea ei presupunând iniţiative coordonate în toate Statele Membre, în toate sectoarele afectate.

România este semnatară a Convenţiei privind poluarea atmosferică transfrontieră pe distanţe lungi, din anul 1999. Convenţia a fost ratificată de Parlamentul României prin Legea 271/2003, şi are ca principal obiectiv reducerea acidifierii, eutrofizării şi nivelului de ozon troposferic.

In mod concret ţara noastră şi-a luat angajamentul, ca în anul 2010, nivelul emisiilor să se încadreze în plafoanele prevăzute de Protocolul de la Göteborg

    Calitatea aerului ambiant – aciditate

Acidifierea atmosferei este provocată, în principal, de compuşii ce conţin sulf şi azot.

Aceştia se formează în urma emisiilor, în atmosferă, de dioxid de sulf (SOB2B), oxizi de azot (NOBxB) şi amoniac (NHB3B).Metale grele si poluanti organici persistenti

Această categorie de poluanţi are ca sursă principală diferite procese industriale,

adăugându-se şi poluarea produsă de gazele de eşapament provenite de la motoare cu ardere  internă, cu aprindere prin scânteie. Prognoza pentru anul 2004 arată o uşoară creştere a emisiilor de metale grele, respectiv o creştere de 32,03% pentru mercur, 5,61% pentru cadmiu şi 54,6% pentru plumb.

 

II.3.Emisii de poluanţi organici persistenţi

Poluanţii organici persistenţi sunt substanţe chimice foarte stabile, care se pot acumula în lanţurile trofice biologice, cu un grad mare de risc asupra sănătăţii omului şi a mediului înconjurător.

In vederea reducerii impactului asupra mediului înconjurător, Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu a adoptat, în cadrul Convenţiei de la Stockholm (mai 2001), un program vizând controlul şi eliminarea a 12 POPs (pesticide: aldrin, clordan, DDT, dieldrin, endrin, heptaclor, mirex, toxafen; industriali: hexaclorbenzen HCB, bifenilicloruraţi PCB; subproduse: dioxine, furani).

Principala sursă care contribuie la emisiile de substanţe toxice persistente este agricultura, în  special, prin depozitele existente cu substanţe interzise, neidentificate şi/sau expirate. O altă sursă o constituie industria chimică producătoare de pesticide, precum şi importul de substanţe comerciale.

In contextul poluării la distanţă, conform datelor prezentate de Agenţia Europeană de Mediu, România este la ora actuală importator al acestui tip de poluanţi.

 

II.4.Calitatea aerului ambiant – metale grele

Zone de impact pentru aerul ambiental, din punct de vedere al emisiilor cu conţinut de metale, sunt judeţele Sibiu, Baia Mare şi Bistriţa Năsăud.

In judeţul Sibiu, singura zonă puternic poluată a rămas zona Copşa Mică – SC SOMETRA SA – unde emisiile de pulberi cu metale grele au înregistrat depăşiri însemnate şi constante,

Ozon troposferic si alti oxidanti fotochimici

Spre deosebire de ozonul stratosferic care protejează viaţa pe Pământ, ozonul troposferic (cuprins între sol şi 8-10 km înălţime) este deosebit de toxic şi constituie poluantul principal al atmosferei zonelor industrializate, deoarece precursorii acestuia provin din activităţi industriale şi trafic rutier.

Distrugerea ozonului troposferic se realizează prin procese de transport şi prin distrugere chimică în troposferă. Monitorizarea ozonului troposferic se realizează în cadrul a 14 staţii de supraveghere, prin efectuarea de măsurători ale concentraţiilor de

ozon în timp real, utilizându-se metoda de referinţă indicată de Ordinul 592/2002 – metoda fotometrică în UV. Administraţia Naţională de Meteorologie efectuează măsurători de chimia atmosferei la staţia GAW Fundata.

Bioxidul de azot

Oxizii de azot (NOBxB, adică NO şi NOB2B) nu sunt gaze de seră, dar produc schimbări importante în concentraţiile altor gaze de seră prin interacţiunile lor cu radicalul hidroxil (OH). In prezenţa NOBxB, oxidul de carbon şi hidrocarburile sunt oxidate pentru a produce ozon în troposferă, afectând, asemenea unor gaze de seră, bilanţul radiativ al Pământului.

Principalele surse antropice ale oxizilor de azot sunt reprezentate de îngrăşămintele chimice, arderea biomasei, arderea combustibililor fosili şi emisiile provenite de la avioane.

Pentru măsurarea concentraţiei dioxidului de azot s-au prelevat probe de aer cu o instalaţie realizată în laborator, Analizele s-au făcut în laboratorul de la Afumaţi, după metoda Saltzman.

II.5.Calitatea aerului

Starea atmosferei este evidenţiată prin prezentarea poluării de impact cu diferite noxe, calitatea precipitaţiilor atmosferice, situaţia ozonului atmosferic, dinamica emisiilor de gaze cu efect de seră şi unele manifestări ale schimbărilor climatice.

Calitatea aerului se caracterizează prin urmărirea poluării de fond ce se face în 2 staţii amplasate în zone convenţional "curate", situate la altitudini cuprinse între 1000–1500 m şi la distanţe de minimum 20 km de centre populate, drumuri, căi ferate, obiective industriale, cât şi a poluării de impact, în peste 1100 puncte de recoltare a probelor.

Poluarea de fond

Poluarea de fond reprezintă poluarea existentă în zonele în care nu se manifestă direct influenţa surselor de poluare. INMH a reluat monitorizarea unor compuşi atmosferici la staţia Fundata, începând din luna iunie 2000, efectuându-se măsurători continue ale ozonului la sol, dioxidului de azot, dioxidului de carbon şi ale pH-ului precipitaţiilor.

Poluarea de impact este produsă în zonele aflate sub impactul direct al surselor de poluare.In reţeaua de supraveghere a poluării de impact au fost efectuate măsurători privind o serie de poluanţi specifici, precum: acid clorhidric, fenol, hidrogen sulfurat, metilmercaptan, aldehida formică, sulfaţi, monoxid de carbon.

Poluari cu pulberi în suspensie

Pulberile în suspensie sunt principalii poluanţi din ţara noastră pentru care depăşirile CMA sunt semnificative, pentru diferite intervale de mediere.

Poluarea atmosferei cu pulberi în suspensie are mai multe surse. In primul rând, industria metalurgică şi siderurgică care eliberează în atmosferă cantităţi însemnate de pulberi, apoi centralele termice pe combustibili solizi, fabricile de ciment, transporturile rutiere, haldele şi depozitele de steril, şi aşa mai departe.

Natura acestor pulberi este foarte diversificată. Ele conţin fie oxizi de fier, în cazul pulberilor din jurul combinatelor siderurgice, fie metale grele (plumb, cadmiu, mangan, crom), în cazul întreprinderilor de metale neferoase, sau alte noxe.

 

II.6.Sisteme de monitorizare a calitatii aerului

Prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 765 din 21 octombrie 2002 a Normativului privind stabilirea valorilor limită, a valorilor de prag şi a criteriilor şi metodelor de evaluare a dioxidului de sulf, dioxidului de azot şi oxizilor de azot, pulberilor în suspensie (PMB10B şi PMB2,5B), plumbului, benzenului, monoxidului de carbon şi ozonului în aerul înconjurător, aprobat prin Ordinul nr. 592 din 25 iunie 2002, este marcată îndeplinirea obiectivului pe care autoritatea centrală pentru protecţia mediului şi l-a propus pe linia asigurării transpunerii în plan legislativ şi a implementării în România a Directivelor Uniunii Europene legate de activităţile de evaluare şi gestionare a calităţii aerului ambiant.

Acţiunea de monitorizare a calităţii aerului este utilă prin faptul că oferă informaţii direct, cu  privire la situaţia existentă la un moment dat într-un segment important al mediului urban. Incepând cu 1 martie 2003 ARPM Piteşti monitorizează calitatea aerului în zona Câmpulung cu ajutorul staţiei automate amplasată în zona centrală a oraşului.

Monitorizarea calităţii aerului în 3 aglomerări urbane este inclusă în Programul PHARE

2002–„Imbunătăţirea reţelei naţionale de monitorizare a calităţii aerului”.

 Sistem automat de monitorizare a calităţii aerului la nivelul oraşului Bucureşti

Poluarea aerului în municipiul Bucureşti are un caracter specific datorită, condiţiilor de emisie, respectiv existenţei unor surse multiple, înălţimi diferite ale surselor de poluare, precum şi o repartiţie neuniformă a acestor surse, dispersate însă pe întreg teritoriul oraşului.

România, prin autoritatea centrală pentru protecţia mediului, recunoscând importanţa supravegherii calităţii aerului, a realizat, cu sprijinul Comunităţii Europene, un sistem modern de monitorizare a calităţii aerului, în oraşul Bucureşti.

Folosind structura spaţială a câmpului de concentraţii de poluanţi din Bucureşti, generată de un model de dispersie avansat (OML-Multi) ca şi rezultatele măsurătorilor obţinute în timpul a două campanii de măsurători, folosind probe cu prelevare prin difuzie, efectuate în Bucureşti, în timpul a două sezoane, s-a realizat proiectul conceptual al reţelei de monitorizare a calităţii aerului ţinându-se cont de cerinţele tuturor directivelor şi ghidurile corespunzătoare ale Uniunii Europene.

Rezultatele campaniilor de măsurători au contribuit în mod esenţial la selectarea finală a poziţiilor corecte ale amplasamentelor staţiilor de monitorizare.

La începutul anului 2004, în cadrul unui Program PHARE 2000, a fost pusă în funcţiune reţeaua automată de monitorizare a calităţii aerului în capitală, care funcţionează la parametrii proiectaţi, respectând cerinţele Directivelor Uniunii Europene. Datele referitoare la calitatea aerului în Municipiul Bucureşti (poluanţii măsuraţi fiind: SOB2B, NOBxB, CO, OB3B,benzen, PMB10B, PMB2,5B, plumb) sunt furnizate în timp real – inclusiv publicului – şi provin de la cele 8 staţii automate, repartizate astfel: ¦ staţia de fond regională › Baloteşti;

¦ staţia de fond suburbană › Măgurele;

¦ staţia de fond urbană › Crângaşi (APM  Bucureşti;

¦ 2 staţii de trafic › şoseaua Mihai Bravu şi Cercul Militari Naţional;

¦ 3 staţii industriale › Drumul Taberei, Titan şi Berceni;

Proiectul urmăreşte realizarea unor inventare anuale de emisii ale poluanţilor, a unor rapoarte de funcţionare în siguranţă a planurilor interne şi externe de urgenţă conform Directivei 96/61 privind prevenirea şi controlul integrat al poluării (IPPC), precum şi abordarea integrată a evaluării şi controlului impactului asupra mediului prin cele  mai bune tehnici disponibile.

          In scopul diseminării în timp real a informaţiilor referitoare la calitatea aerului, pentru îndeplinirea cerinţelor de informare şi  conştientizare a publicului asupra poblemelor de mediu, proiectul a prevăzut amplasarea: trei panouri de afişaj la: Piaţa Universităţii, Piaţa Sergiu Celibidache şi Mc Donald’ Obor;

trei display-uri la sediile: Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, Primăriei Municipiului Bucureşti şi Agenţiei Regionale pentru Protecţia Mediului Bucureşti (ARPM Bucureşti).

Reţeaua de monitorizare a fost pusă în funcţiune  la sfârşitul lunii decembrie 2003, iar ca beneficiar direct al proiectului a fost numită Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Bucureşti, fiind şi cea care asigură în prezent, funcţionarea continuă a sistemului de  monitorizare.

In cadrul programului, în aglomerarea Bucureşti s-a început procesul de stabilire a arealurilor unde valorile concentraţiei unuia sau mai multor poluanţi depăşesc valorile limită, arealuri pentru care se vor iniţia planuri şi/sau programe de îmbunătăţire a calităţii aerului. In afara de datele furnizate de reţeaua proprie de monitorizare, informaţii importante au fost obţinute de la Direcţia de Sănătate Publică -Laboratorul Chimia Mediului înconjurător din cadrul laboratorului de toxicologie unde prin determinări fizico-chimice s-a măsurat poluarea aerului şi a apelor în municipiul Bucureşti.

Poluarea aerului în Municipiul Bucureşti este urmărită prin următoarele tipuri de determinări de noxe:

• determinări în puncte fixe de recoltă;

• determinări în intersecţii;

• determinări de pulberi sedimentabile;

• determinări la cererea agenţilor economici

pentru obţinerea autorizaţiei de mediu sau ca urmare a unor reclamaţii.

Toate determinările de noxe făcute de către DSP se fac conform STAS nr.12574/1987 privind calitatea aerului din zonele protejate.

In anul 2004 au funcţionat 4 puncte fixe de supraveghere a calităţii aerului din Municipiul

Bucureşti, puncte în care s-au recoltat şi analizat următoarele noxe:

• POLICOLOR: pulberi în suspensie; SOB2B; NHB3B; HCl; Pb;

• ROMAERO: pulberi în suspensie; SOB2B; NO;NHB3B; HCl; Pb;

• SINTOFARM: pulberi în suspensie; SOB2B; NHB3B;HCl; Pb;

• ACUMULATORUL: pulberi în suspensie; SOB2B;NOB2B; Pb.

Sistem de monitorizarea a calităţii aerului PHARE CBC RO/BG

In decembrie 1998, Comisia Europeană a emis Reglementarea Phare CBC (2760/98), pentru a obţine un cadru clar, pentru implementarea activităţilor în vederea sprijinirii cooperării transfrontaliere prin programul Phare. Cooperarea transfrontalieră (în special în frontierele externe Uniunii Europene şi între ţările adiacente Europei Centrale şi de Est) este importantă în contribuţia la dezvoltarea economică a zonelor de graniţă ale acestor ţări, în atingerea nivelului de dezvoltare al Uniunii  Europene şi pregătirea, pe cât posibil, a ţărilor candidate pentru participarea la Programele Interregionale.

Pe baza Reglementării Phare CBC, Guvernele din Bulgaria şi România împreună cu Comisia Europeană, au fost de acord, în cadrul Comitetelor Mixte de Cooperare, ca un procent din fondul Programului CBC România-Bulgaria să fie alocat Fondului Comun al Proiectelor Mici (Joint Small Projects Fund – JSPF).

Beneficiare ale Proiectului Phare CBC RO/BG pentru zona transfrontalieră eligibilă dintre România şi Bulgaria sunt judeţele: Constanţa, Călăraşi, Giurgiu, Teleorman, Olt, Dolj, Mehedinţi, iar pentru graniţa eligibilă dintre România şi Ungaria, judeţele: Timiş, Arad, Bihor şi Satu Mare.

Graniţele eligibile sunt graniţele dintre ţările Europei Centrale şi de Est şi cele ale Comunităţii Europene. România, doar ca ţară parte aplicantă, având graniţă comună cu Uniunea Europeană devine eligibilă pentru programul Phare de Cooperare Transfrontalieră, conform Reglementării nr. 2760/98.

Incepând cu octombrie 2002, a devenit operaţional programul “Sistem comun de monitorizare a calităţii aerului în oraşele riverane bazinului inferior al Dunării, pe graniţa românobulgară” derulat prin proiectul PHARE CBC RO 9911.02.01, care oferă posibilitatea realizării transparente a schimbului de informaţii cu structurile omoloage bulgare şi asigură      adoptarea unor responsabilităţi concrete în  vederea susţinerii şi atingerii obiectivelor de protecţie a mediului, în contextul unei dezvoltări durabile în cele două ţări vecine.

S-a creat astfel o reţea de monitorizare comună a calităţii aerului, în concordanţă cu legislaţia Comunităţii Europene, conform următoarelor Directive:

Directiva nr. 96/62/CE privind evaluarea şi managementul calităţii aerului înconjurător;

                   Directiva nr. 99/30/CE privind valoarea limită pentru dioxid de sulf (SOB2B), dioxid de azot

(NOB2B), oxizi de azot (NOBxB), pulberi (PMB10B) şi plumb (Pb);

  Directiva nr. 2002/3/CE privind poluarea aerului cu ozon (OB3B);

                   Directiva nr. 2000/69/CE privind valorile limită pentru benzen(CB 6BHB6B) şi oxid de carbon (CO).

 

Ca urmare a unei finanţări asigurate de Programul PHARE CBC s-a proiectat şi s-a realizat, în oglindă, o reţea comună de supraveghere a calităţii aerului în zona Dunării de jos. Proiectul PHARE – CBC a asigurat dotarea cu 7 sisteme automate de monitorizare a calităţii aerului de tip DOAS (Differential Optical Absorption System), acoperind 4 zone (oraşe perechi), amplasate de-a lungul celor două maluri ale Dunării.

Fiecare din cele 4 zone are în componenţă câte un oraş din România – riveran Dunării, şi corespondent, oraşul din Bulgaria, amplasat pe celălalt mal al Dunării. Cele 4 zone în oglindă sunt:

  Giurgiu – Ruse;

  Turnu Măgurele – Nicopole;

  Zimnicea – Svistov;

  Călăraşi - Silistra.

DOAS (Differential Optical Absorption Spectroscopy) este o metodă optică de analiză, care se bazează pe absorţia radiaţiei luminoase de către poluanţii din aer. In funcţie de compoziţia chimică a poluanţilor, absorţia acestora are loc la diferite lungimi de undă.

Poluanţii măsuraţi sunt: CO, NOB2B, SOB2B, OB 3B, CB6BHB6B, PMB10B, NO, HB2BS, CSB2B, ClB2B, HCl, NHB3B, CB6BHB5BOH, stiren, toluen şi xilen.

Sistemul de monitorizare a calităţii aerului la graniţa dintre România şi  Bulgaria achiziţionează valorile concentraţiilor de substanţe poluante de la un număr de 14 staţii de măsură amplasate de-a lungul ambelor maluri ale Dunării. Concentraţiile de poluanţi şi datele meteorologice măsurate sunt transmise către serverele locale CBC, apoi sunt prelucrate şi ajung în sistemul EPA – staţia centrală din fiecare oraş geamăn. In serverul EPA sunt stocate datele meteo şi valorile concentraţiilor poluanţilor.

Datele din ambele oraşe gemene, sunt verificate automat şi prezentate publicului pe un ecran amplasat în centru fiecărui oraş. Ulterior, toate datele achiziţionate de la staţiile de măsură sunt concentrate şi transmise automat celor două centre regionale de stocare a datelor.

Agenţia Executivă de Mediu din Sofia este Centrul Regional de Date pentru Bulgaria, iar A.P.M Giurgiu este Centrul Regional de Date pentru România. Centrele Regionale de Date transmit regulat datele monitorizate către ministerele mediului din Bulgaria şi România.

 

II.7.Emisii provenite din instalatii mari de ardere

Aderarea României la convenţiile şi protocoalele internaţionale s-a concretizat prin adoptarea Programului Naţional de Reducere a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot, şi pulberi provenite din instalaţii mari de ardere şi a măsurilor de conformare la valorile limită de emisie.

Obiectivele Programului Naţional sunt:

                   -limitarea emisiilor de poluanţi cu efect de acidifiere, eutrofizare şi de formare a ozonului  troposferic;

                   - îndeplinirea angajamentelor asumate de România prin Planul de Implementare al Directivei 2001/80/CE, care a sat la baza tratatului dintre Statele Membre ale Uniunii Europene şi România, cu privire la aderarea României la Uniunea Europeană;

                   -asigurarea reducerii concentraţiilor şi a nivelurilor critice ale dioxidului de sulf şi ale oxizilor de azot sub concentraţiile şi nivelurile critice de depunere, în vederea protejării sănătăţii umane şi a mediului.

Ţintele prioritare sunt:

          -reducerea sau limitarea emisiilor provenite din instalaţiile mari de ardere, prin adoptarea de măsuri de conformare la valorile limită de emisie prevăzute în HG 541/2003, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Directiva 2001/80/CE;

          - stabilirea şi atingerea emisiilor ţintă provenite din instalaţiile mari de ardere incluse în Programul Naţional;

          -stabilirea mecanismului de monitorizare a îndeplinirii obiectivelor şi măsurilor propuse în Programul Naţional.

BIODIVERSITATEA

 

Biodiversitatea este constituită din sistemele ecologice care funcţionează în regim natural şi seminatural şi din sistemele antropizate prin transformarea şi simplificarea primelor categorii.

Biodiversitatea cuprinde toate nivelurile ierarhiei sistemelor biologice: individ, specie, biom şi este rezultatul evoluţiei raportului dintre rata speciaţiei şi rata extincţiei. De aceea, ea nu trebuie raportată ca o stare de fapt, ci ca un proces (Cartea Roşie a vertebratelor din România. Bucureşti 2005).

Distrugerea biodiversităţii este un semnal de alarmă dat de impactul societăţii asupra mediului înconjurător. Deşi în multe locuri nivelul poluării a scăzut şi protecţia naturii a fost din ce în ce mai mult integrată în planurile de dezvoltare guvernamentale, biodiversitatea în cadrul Uniunii Europene rămâne totuşi sub ameninţarea unui mare număr de factori perturbatori.

In România a existat, din totdeauna, un interes pentru conservarea şi prezervarea diversităţii biologice valoroase, interes iniţiat şi susţinut de diverşi specialişti.

România a participat continuu la politica internaţională de mediu, semnând şi ratificând cele mai importante convenţii, rezoluţii, declaraţii şi acorduri de mediu. Astfel, a participat la: Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Protecţia Mediului Inconjurător, Stockholm 1972, în 1992 la Conferinţa Naţiunilor Unite de la Rio de Janeiro, ratificând în 1994 Convenţia Diversităţii Biologice, în 2002, la Conferinţa Naţiunilor Unite de la Johanesburg. Totodată, a ratificat Convenţia privind Importanţa Internaţională a Zonelor Umede (Ramsar, 1991), Convenţia de la Berna privind Conservarea speciilor sălbatice şi habitatelor naturale (1993), Convenţia de la Bonn privind Conservarea Cetaceelor Mici din Marea Mediterană şi Marea Neagră.

România a devenit membră a multor foruri şi componente structurale din reţeaua ocrotirii şi conservării mediului: BIRDLIFE, ECONET, EMERALD, GREEN CROSS, etc.

România este una din ţările europene cu un capital natural deosebit de divers şi bine conservat, aceasta datorându-se în mare măsură interferenţei pe teritoriul ţării a cinci regiuni biogeografice, din cele 11 europene, respectiv alpină, continentală, panonică, stepică şi Marea Neagră (

Trebuie precizat că, în majoritatea ţărilor europene, legislaţia  referitoare la ocrotirea speciilor aflate în pericol este riguros aplicată. Aceste condiţii încep a fi create şi în România, prin promulgarea şi aplicarea unei legislaţii adecvate. In unele cazuri, pentru menţinerea şi refacerea populaţiilor aflate în continuu declin numeric, se impun măsuri particulare deosebite.

Cadrul legal privind Strategia de conservare a diversităţii  biologice este asigurat de Legea nr. 137/1995 privind protecţia mediului, Legea nr. 5/2000 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului naţional, HG nr. 2151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone, Legea nr. 462/2002 pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 236/2000, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.

Ocrotirea naturii şi a diversităţii biologice, protecţia mediului faţă de presiunea crescândă a activităţii umane au ajuns printre cele mai importante probleme ale omenirii, deoarece de rezolvarea lor depinde dezvoltarea durabilă a societăţii, pe plan naţional şi internaţional.

Cu excepţia marilor zone agricole şi a unor ecosisteme terestre şi acvatice aflate sub impactul negativ al unor surse de poluare, în care se înregistrează modificări ale structurii şi dinamicii diversităţii biologice, restul mediului natural se păstrează în parametrii naturali de calitate, oferind condiţiile necesare conservării diversităţii biologice specifice.

 

II.8.Cadru legislativ

Cadru legislativ european

Programul Naţional este elaborat ţinându-se cont de convenţiile şi protocoalele internaţionale la care România este parte şi de aquis-ul comunitar de mediu privind calitatea aerului şi controlul poluării industriale.

a)Protocolul de la Gotheburg din 1 decembrie 1999 al Convenţiei din 1979 asupra poluării

atmosferice transfrontiere pe distanţe lungi, referitor la reducerea acidifierii, eutrofizării şi nivelului de ozon troposferic. Plafoanele de emisii, aferente anului 2010, angajate de

România sunt de 918 kilotone pentru dioxid de sulf (SOB2B) şi 437 kilotone pentru oxizi de azot (NOBxB), din care aportul instalaţiilor mari de ardere (IMA) este prognozat a fi de 36,6% (336 kilotone) pentru dioxid de sulf (SOB2B) şi 26,08% (114 kilotone) pentru oxizi de azot (NOBxB);

b) Directiva 2001/80/CE privind limitarea emisiilor anumitor poluanţi în aer proveniţi de la instalaţiile mari de ardere.

România a optat pentru aplicarea primei variante constând în respectarea de către  fiecare IMA a valorilor limită de emisie (VLE).

Conformarea IMA din România la valorile limită de emisie nu este posibilă începând cu data de 1 ianuarie 2008, aşa cum prevede Directiva, situaţie în care s-au solicitat perioade de tranziţie în vederea conformăriii la valorile limită de emisii, cuprinse între 1 ianuarie 2008 şi 31 decembrie 2013 şi 1 ianuarie 2016 şi 31 decembrie 2017.

c) Directiva 2001/81/CE privind plafoanele naţionale de emisii pentru anumiţi poluanţi atmosferici. Această Directivă are ca scop limitarea emisiilor de poluanţi cu efect de acidifiere, eutrofizare şi de precursori ai ozonului, pentru a îmbunătăţii calitatea factorilor de mediu şi sănătăţii umane. Directiva impune stabilirea de plafoane naţionale de emisie, considerând ca ani de referinţă 2010 şi 2020,astfel până în anul 2010 Statele Membre se angajează să reducă emisiile de dioxid de sulf, oxizi de azot, compuşi organici volatili şi amoniac.

d) Directiva IPPC 96/61/CE privind prevenirea şi controlul integrat al poluării, prin care se stabileşte o abordare integrată a măsurilor necesare reducerii şi controlului poluării. In contextul în care instalaţiile mari de ardere sunt în totalitate instalaţii IPPC, conform prevederilor articolului 5, aceste instalaţii vor trebui să îndeplinească cerinţele Directivei 96/61/CE până la data de 30 octombrie 2007.

e) Directiva 96/62/CE este directiva cadru pentru calitatea aerului, privind evaluarea şi managementul calităţii aerului şi Directiva 99/30/CE privind valorile limită pentru dioxid de sulf, oxizi de azot, materii în suspensie şi plumb în aerul atmosferic, prevăd obligaţii de: monitorizare şi evaluare a calităţii aerului, informarea publicului privind calitatea aerului înconjurător, elaborarea de planuri de gestionare a calităţii aerului în vederea atingerii valorilor limită într-un timp stabilit, menţinerea calităţii aerului înconjurător acolo unde este corespunzătoare standardelor sau îmbunătăţirea acesteia în cazuri necorespunzătoare.

f) Directiva 99/32/CE privind reducerea conţinutului de sulf din anumiţi carburanţi lichizi prin care se impune un conţinut standard de sulf de până 1% pentru combustibili grei şi 0,2% conţinut de sulf pentru combustibili uşori.

 

Cadru legislativ în România

In scopul aderării României la Uniunea Europeană, s-a transpus în legislaţia naţională mare parte a acquis-ul comunitar de mediu.

Astfel, activitatea instalaţiilor mari de ardere este reglementată de următoarele acte normative:

a) Legea 271/2003, care ratifică Protocolul de la Gothenburg;

b) HG 541/2003, modificată şi completată de HG 322/2005 privind stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale unor anumiţi poluanţi proveniţi de la instalţiile mari de ardere, prin care se transpun prevederile Directivei 2001/80/CE;

c) Ordinul comun 712/2003 al Ministrului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, nr. 199/2003 al Ministrului Economiei şi Comerţului şi nr. 126/2004 al Ministrului Administraţiei şi Internelor, care aprobă „Ghidul privind  elaborarea propunerilor de programe de reducere progresivă a emisiilor anuale de oxizi de azot şi pulberi provenite din instalaţiile mari de ardere”;

d) OUG 34/2002 privind prevenirea, reducerea şi controlul integrat al poluării, aprobată şi modificată prin Legea 645/2002 prin care se transpun prevederile Directivei IPPC 96/61/CE;

e) Ordinul MAPAM 818/2003 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu;

f) OUG 243/2002 privind protecţia atmosferei, aprobată şi modificată prin Legea 655/2001, prin care se transpun prevederile Directivei 96/62/CE;

g) Ordinul MAPAM 592/2002 pentru aprobarea normativului privind stabilirea valorilor limită, a valorilor prag şi a criteriilor şi metodelor de evaluare a SOB2, BNOB2B, NOBxB, a pulberilor în suspensie, Pb, benzenului, CO şi a azotului în aerul înconjurător, prin care se transpun prevederile Directivei 99/30/CE;

h) HG 142/2003 privind limitarea conţinutului de sulf din combustibili lichizi prin care se transpun prevederile Directivei 99/32/CE, conform căreia începând cu 1 ianuarie 2007 conţinutul maxim de sulf trebuie să fie de 1% din greutate.

 

În condiţiile dezvoltării civilizaţiei, cu toate avantajele şi dezavantajele ei, protecţia şi îmbunătăţirea condiţiilor de mediu au  devenit pentru întreaga umanitate un obiectiv primordial, o sarcină dificilă a cărei realizare presupune nu numai eforturi material–financiare şi organizatorice naţionale şi internaţionale, ci şi fundamentarea unor concepţii ştiinţifice pentru această activitate, formarea şi dezvoltarea unei cunoştinţe ecologice.

In concepţia de elaborare a strategiilor şi politicilor economice ale guvernelor s-a produs o modificare esenţială, potrivit căreia s-a considerat că activitatea de protecţie a mediului reprezintă o componentă necesară transformării sistemului economic şi a dezvoltării durabile a societăţii.

Transformările care au loc la nivel global în ceea ce priveşte calitatea mediului, impun găsirea unor soluţii pentru a asigura menţinerea echilibrului ecologic al planetei, în condiţiile unei dezvoltări durabile

Politica de protecţie a mediului, ca parte a politicii generale de dezvoltare economico–socială, poate fi concepută numai în contextul general al politicii de dezvoltare economică, cu prognozarea pe termen mediu şi lung. Politicile de mediu trebuie armonizate cu programele de dezvoltare în toate domeniile, iar reuşita luptei împotriva poluării nu poate fi decât rezultatul coordonării şi dezvoltării economiei globale

Principiul de a aborda întâi paguba şi apoi remedierea, este pus în discuţie şi nu constituie singura cale. Managementul ecologic are la bază un principiu confirmat: prevenirea este întotdeauna mai bună şi mai economică decât tratarea.

 

 

 

Publicité
Publicité
Commentaires
Managementul drepturilor
Publicité
Archives
Publicité